12 ژانویه 2024- بر اساس یک مطالعه جدید، DNA خفاش های میوه خوار می تواند به محققان کمک کند تا درمانی برای دیابت پیدا کنند .این به دلیل رژیم غذایی با قند بالا و توانایی آنها در خوردن میوه های شیرین تا دو برابر وزن بدن خود در هر روز است.

محققان با مقایسه آنها با خفاش های حشره خوار به دنبال بررسی چگونگی تکامل خفاش های میوه خوار برای رشد با رژیم غذایی با قند بالا بودند. بنابراین، این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل DNA تک تک سلول‌ها و مقایسه ی نحوه متفاوت بودن دستورالعمل‌های ژنتیکی متابولیسم در پانکراس و کلیه در هر دو گونه از خفاش ها بود.

این مطالعه نشان داد که سلول های تولید کننده انسولین و گلوکاگون در لوزالمعده ی خفاش های میوه خوار بیشتر از خفاش های حشره خوار است، علاوه بر این، DNA تنظیم کننده آنها سلول های پانکراس را برای تحریک تولید انسولین و گلوکاگون آماده می کند. هر دوی این فرآیندها به تعادل قند خون در خفاش های میوه خوار کمک می کنند.

محققان دریافتند که سلول‌های کلیه ی خفاش های میوه خوار- که مواد زائد را از خون دفع می‌کند و تعادل آب و نمک را حفظ می‌کند- با رژیم غذایی پرقند سازگار شده‌اند. در مقایسه با خفاش های حشره خوار، این بدان معناست که ادرار آنها بیشتر با آب رقیق می شود.

رویکردهای جدید برای درمان دیابت

محققان بر این باورند که مطالعه آنها مهم است زیرا اکثر آزمایشات برای درمان دیابت بر روی "حیوانات آزمایشگاهی سنتی" مانند موش بوده است. با این حال، این مطالعه بر روی پستانداری متمرکز است که تکامل یافته است تا بتواند در برابر رژیم غذایی با قند بالا مقاومت کند و با این رژیم غذایی رشد کند. بنابراین، اگر یافته‌های این مطالعه بتواند چگونگی انجام این کار را توضیح دهد، می‌تواند به محققان این امکان را بدهد که رویکردهای جدیدی برای درمان دیابت در انسان بیابند.

دکتر Nadav Ahituv، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، گفت: در دیابت، بدن انسان یا نمی تواند انسولین تولید کند و یا نمی تواند از انسولین موجود به خوبی استفاده کند، که منجر به مشکلاتی در کنترل قند خون می شود. اما خفاش های میوه خوار سیستم ژنتیکی خاصی دارند که قند خون را بدون هیچ مشکلی کنترل می کند.ما می‌خواهیم از آن سیستم یاد بگیریم تا درمان‌های بهتری برای سنجش انسولین یا قند برای افراد ایجاد کنیم.

محققان اکنون در حال بررسی توالی‌های تنظیم‌کننده ی DNA هستند که به خفاش‌های میوه‌خوار اجازه می‌دهد با یک رژیم غذایی با قند بالا، رشد کنند. آنها امیدوارند که بتوان از این توالی های DNA برای تنظیم بهتر واکنش مردم به گلوکز استفاده کرد.

منبع:

https://dentistry.co.uk/2024/01/12/fruit-bats-could-hold-the-key-to-diabetes-cure-study-suggests/